2019-05-17


Nu släpper vi temat för 2019


Nu behöver ni inte vänta längre. Vi kan nu avslöja för er att årets tema är:
“BE THE LIGHT”.

Nu blir det fest! Lagom till att Alingsås fyller 400 år är det även dags för ljusevenemanget Lights in Alingsås att arrangeras för 20:e gången. Och precis som i fjol är det Alingsås Energi som står bakom. Den 27 september invigs evenemanget för allmänheten. Veckan innan startar själva uppbyggnaden genom den internationella utbildningen i form av en workshop. Här deltar inbjudna ljusdesigners och studenter från hela världen. Temat i år är ”Be the light”, och är tänkt att inspirera alla besökare att på sina egna små och stora sätt bli ljusspridare för sin omgivning.

”Vi har fått enormt positiv respons från medverkande designers i år och de är supertaggade på att få bidra till att föra ljuset vidare ut i världen,” berättar Angelica Larsson som är Event manager på Alingsås Energi. ”Vi tror att man med små, enkla medel faktiskt kan göra livet roligare och världen ljusare för människor i ens omgivning. Där vill vi gärna föregå med gott exempel och inspirera så att ljuset från vårt evenemang i Alingsås når ut till så många som möjligt, på massa olika sätt.”

Bakom upplägget står reklambyrån Femti5. ”Konceptet bygger på Eleanor Roosevelts citat om att det är bättre att tända ett enda ljus än att förbanna mörkret,” förklarar Christer Andersson som är Creative Director. ”Ett ljusevenemang som samtidigt blir en levande och inspirerande ljusmanifestation menar vi är jätteviktigt. Om så bara några procent av de 70.000 besökarna verkligen tar till sig av budskapet och för ljuset vidare, kan det göra en riktig skillnad för människor världen över.”

Vad gör du för att sprida ljus i din vardag?

Fler nyheter/

Sofia Kollia vinner Sparbankens Alingsås fototävling under Lights in Alingsås

Tack till alla besökare som deltog i tävlingen i år! Totalt var det 150 bidrag som skickades in.

Skyltfönstertävlingen avgjord

Grattis säger vi till My own Style som knep 1a platsen. Grattis även till Balders Hage och Skosalongen som knep 2a- och 3e platsen.