ETT
VÄRLDS­-
UNIKT LJUSEVENEMANG


Lights skiljer sig på flera sätt från andra ljusevenemang runt om i världen. Till att börja med beställer inte staden färdiga koncept eller installationer av designers. Bara ett tema och en slinga bestäms i förhand. Vad som ska göras och hur det ska se ut tas istället fram under arbetets gång och i en workshop där olika designer och studenter jobbar tillsammans. Workshoppen pågår under en vecka och ingen vet vad resultatet blir förrän den sista dagen då evenemanget invigs.

DELTAGARE FRÅN HELA VÄRLDEN

Lights har blivit ett ljusevenemang i världsklass som många vill medverka i. Internationellt verksamma designers ansöker om att bli Workshop heads och leda en grupp studenter, och studenter inom ljusdesign och arkitektur ansöker om att få delta. De får värdefull erfarenhet av ljusinstallationer ”hands on” som annars kan vara svår att få. Själva workshopveckan är intensiv och startar med föreläsningar och presentationer. Därefter tas skisser och prototyper fram. Det testas, förs diskussioner och redovisningar. Till sist visas de färdiga installationerna upp. Workshoppen bjuder på stor bredd inom teori och praktik och är mycket lärorik.

SÅ BÖRJADE DET

1998 kom studenter från Ljuscentrum på Göteborgs Universitet till Alingsås för att experimentera med arkitektonisk belysning i offentliga utrymmen. Året efter gjorde de om samma sak och fick sällskap av studenter från högskolan i Jönköping. Det blev en succé för både invånarna i Alingsås och studenterna. Kommunen ingick därför år 2000 ett avtal med Professional Lighting Designers Association (PLDA) och sen dess har den internationella världen av belysningsdesign varje år kommit till Alingsås och lyst upp staden.

 

EN LJUS FRAMTID

Lights är en mycket uppskattat ljusevenemang av både besökare, designers och studenter. Det har blivit en självklarhet för många som studerar ljusdesign och arkitektur att delta i workshoppen och se den som en del av utbildningen. I ljusdesignbranschen är det till och med vanligt att man frågar varandra ”Have you done Lights?”. Och den som en gång besökt ljusevenemanget och deltagit i workshopen gör gärna om det. Så frågan är, har du gjort Lights?

VAD LIGGER BAKOM LIGHTS?

Följ Med Lights under ett helt år och se alla steg som ligger bakom de där fem magiska veckorna under hösten.

DECEMBER

step-logo

ANSÖKAN

Designers ansöker om att få komma till Alingsås och bli workshop heads.

JANUARI

step-logo

TEMA & SLINGA

Projektgruppen bestämmer hur årets slinga ska gå och vad temat ska vara.

FEBRUARI

step-logo

VAL AV DESIGNERS

Årets designers väljs ut från ansökningarna.

MARS

step-logo

CONCEPT MEETING

Alla designers kommer till ett första möte i Alingsås där de går slingan och pratar om temat. De första konceptidéerna tas fram.

MARS-JUNI

step-logo

STUDENT­ANSÖKAN

Studenter och andra intresserade skickar in sina ansökningar till workshoppen.

MARS-JUNI

step-logo

SKISSER

Designerna tar fram skisser och lämnar in önskemål till Alingsås Energi på utrustning som behövs. Alingsås Energi försöker matcha detta och håller kontakt med sponsorer.

SEPTEMBER

step-logo

WORKSHOP

Alla studenter och designers träffas och bygger installationerna.

SEPTEMBER-NOVEMBER

step-logo

EVENEMANG

Under fem veckors tid är installationerna uppe. Under den tiden kan evenemangsbesökarna också vara med på föreläsningar och olika event.

ÄR DU STUDENT OCH VILL DELTA I WORKSHOPEN?

Priser & utmärkelser

ÅRETS FÖRTJÄNSTPRIS

2014

Stora Förtjänstpriset tilldelas en person eller organisation som verkat till nytta för svensk belysning under en längre tid, inom forsk-ning, utbildning, design eller allmänna belysningsfrågor. Det kan också gå till någon som framgångsrikt drivit en enskild fråga till nytta för svensk belysning. Priset delades ut under Ljusdagen i Stockholm den 9 september 2014, en fackdag för belysnings-branschen och som arrangeras av organisationen Belysningsbranschen. ".... Juryn har i år valt att för första gången uppmärksamma en mottagare som inte är en fysisk person. Detta är helt enligt regelverket för förtjänstpriset. Juryn har därför nöjet att presentera Alingsås kommun och dess ”institution” Ljus i Alingsås som mottagare av Bertil och Britt Svenssons Stiftelses Stora förtjänstpris 2014."

FINALIST:
STORA TURISMPRISET

2009, 2011

Stora Turismpriset delas årligen ut till aktörer som har främjat och utvecklat svensk turism, av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism med Tillväxtverket som huvudman. Stiftelsen samarbetar kring nominering och utdelning med Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS). Juryns motivering: ”Lights in Alingsås är Europas största evenemang för experimentell ljussättning som årligen lockar cirka 70 000 besökare. Satsningen engagerar näringslivet, besöksnäringen, högskolan och internationella samarbetspartners. Lights in Alingsås är ett unikt ljusevenemang som har uppmärksammats med flera internationella utmärkelser, vilket i högsta grad bidragit till att utveckla svensk turism.”

THE AWARD AT LARGE: Professional Lighting Designers Convention

2007

Internationell utmärkelse. Nära 1000 ljusdesigners och andra aktiva personer inom ljusdesignbranschen, från omkring 50 olika länder, samlades den 29/10 2007 under det internationella ljuskonventet, Professional Lighting Designers Convention, i London. Representanter från Alingsås kommun fanns på plats, och med sig hem till Sverige fick de den kanske finaste utmärkelsen i ljusdesignvärlden - The award at large. Juryns motivering: "För att ha skapat en plats för experimentell ljusdesign och för dess påverkan på svensk ljusdesign."

Årets marknadsförare

2003

Juryns motivering: "Ljus i Alingsås har rönt uppmärksamhet i nationell och internationell press, av designers, arkitekter, med flera, och arrangemanget har växt till en verklig god marknadsföring för Alingsås, till glädje för alingsåsare och besökare." Marknadsföreningen i Alingsås MIA.

Årets stadsjoker

2001

Vid en ceremonin den 4 april 2001 i kongresshallen i Linköping, fick en mycket stolt Kjell Hult från Alingsås Kommun ta emot priset för det mest spännande evenemang i en svensk stad under de senaste året. Juryns motivation löd: "Vi ville stödja detta projekt med offentlig ljusdesign, vars syfte är att både lära ut och skapa förståelse för offentligt ljus och dess betydelse för människans välbefinnande." Det är föreningen Förnya Stadskärnan som tagit initiativet till priset. Checken på 10 000 kronor var sponsrad av Svensk handel.

Det lokala marknadsföringspriset

2000

Den lokala marknadsföringsorganisationen i Alingsås belönade projektet Ljus i Alingsås med ett hedersomnämnande vid prisutdelningen 2001 i Nolhagahallen. Juryns motivation löd: "Varumärket Alingsås har stärkts i Sverige och Europa, under några veckor i Oktober blev Alingsås en global mötesplats för ljusdesigners.....installationerna lockade tiotusentals besökare till Alingsås för att bli inspirerade av ljuset."